Mediaval
Exempel på olika medier:
- Masskommunikation ( TV, Tidningar, utomhusreklam)
- Direktmarknadsföring
- Internet
- Personlig försäljning
- Sales promotion
- Sponsring
- Information och PR
När ett företag gör sitt mediaval är det många faktorer som spelar in. Man brukar utgå ifrån fyra olika bedömningsgrunder när man utformar sitt val.
- Selektivitet – Hur avgränsad är målgruppen?
- Räckvidd – Hur stor del av målgruppen vill man nå?
- Frekvens – Hur ofta vill man nå ut?
- Genomslagskraft – Hur väl kommer budskapet fram?
Olika medier uppfyller dessa grunder olika mycket och på olika sätt. Baserat på dessa grunder och vilket kapital man har, gör man sedan ett val som passar just ditt företag och ditt budskap. Det gäller oftast att hitta en kombination, för stora företag med stora kampanjer räcker det ofta inte med en media utan man skapar en mix för att komplettera sina medier på bästa sätt och för att täcka alla fyra grunder.
Personlig försäljning
Personlig försäljning anses ofta vara den mest effektiva formen av försäljning eftersom att man för en konversation med kunden där kunden kan ställa frågor samtidigt som säljaren kan föra fram ett tydligare budskap en vad t.ex. en affisch kan. Man får också chansen att visa upp produkten och demonstrera dess funktioner. Däremot är det väldigt dyrt med personlig försäljning och därför brukar man försöka locka inte kunden med reklam för att sedan bygga på intresset hos kunden för att få till ett köp. Om man ska koppla till AIDAS modellen kan man säga att reklamen skapar Interest och den personliga försäljningen ska locka fram Desire och Action. Kunden får ett större förtroende för en produkt om man lyssnar på en person som svarar på ens egna frågor om produkten än om man ser en reklam på tv. Man får dessutom mer information om produkten, både för och nackdelar, som kanske inte är med i en reklam. På så sätt hjälper den personliga försäljningen att få igenom ett köp.
Sales promotion
Sales promotion är ett samlingsnamn för aktiviteter som ska stödja och underlätta försäljningen. Provsmakningar i butiken, föredrag och presentreklam är några exempel. Det hjälper varan att synas och det varor som syns mest säljer bäst. Det kan tex därför vara väldigt viktigt vilken plats i butiken produkten hamnar på. Att ha en plats som där många kan se produkten utan att behöva leta efter den är mycket gynnsamt för försäljningen.
Public relation
PR brukar ofta kallas för gratisreklam. Bra PR innebär att man har fått ett positivt omnämnande i en tidning eller i radio och tv. Det kostar ingenting för företaget men ökar deras trovärdighet ordentligt. Men det krävs att företagen försöker, annars får de ingen publicitet. Då kan ett företag hålla en presskonferens eller släppa ett pressmeddelande för att locka intresse från journalister och andra medier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar