måndag 29 november 2010

Kap. 14 Marknadskommunikation

  • Kommunikation mellan företag och marknaden
För att ett företag ska nå ut till markanden på rätt sätt behövs det ett budskap, media och en målgrupp. Företagets budskap är deras vara eller tjänst. Media är det sättet det väljer att föra fram sitt budskap på. Ska ha en reklam på tv eller affischer på stan? Målgruppen är de man vill ska se reklamen och köpa av företaget. Men det finns också störningar som gör att budskapet inte alltid når fram till målgruppen på det önskade sättet. Ett exempel på en sådan störning kan vara att det visas att något stort evenemang på en kanal samtidigt som din reklam visas på en annan kanal. Störningarna har olika stor påverkan på ditt budskap beroende på hur stor din reklamkampanj är osv och för att man ska vara säker på att budskapet inte försvinner bakom störningarna måste man ha en relativt stor spridning på budskapet. Om man marknadsför med både affischer och med tv-reklam så gör det inget om en affisch blir nerklottrad eller en reklam på tv inte ses av någon, budskapet når ändå fram.  Därefter måste man utvärdera vad budskapet gav för effekt på målgruppen och hur väl det kom fram, baserat på feedback från dem. Då får man svar på hur budskapet kom fram, om det kom fram överhuvudtaget, och efter det ändra för att budskapet ska bli tydligare nästa gång. Kommunikationen mellan företag och marknad handlar alltså om att både ge och ta. Det är en ständigt pågående process där båda parter påverkar varandra. För att kunna specificera sin marknadsföring och se till så att man verkligen får ut det man vill ha av reklamkampanjen behöver man sätta upp mål. exempel på mål man kan sätta upp är kunskapsmål (att öka kunskapen om företaget och deras vara eller tjänst), attitydmål (att skapa en positiv attityd gentemot företaget) och handlingsmål (att sälja). När det gäller vårt företag som är litet och kanske inte har pengar för att ha reklam på tv så kan man sprida ut sitt budskap på andra sätt. Tex genom affischer, flygblad och andra billiga lösningar för att se till att målgruppen tar till sig budskapet.

  • AIDAS (Attention-Interest-Desire-Action-Satisfaction)

En kunds väg till ett köp brukar beskrivas med AIDAS modellen och är till stor hjälp när man ska marknadsföra sitt företag. Attention betyder att man kunden ska uppmärksamma företagets erbjudande. Interest innebär att kunden blir intresserad av att köpa produkten. Desire är kundens önskan efter produkten i jämförelse med andra. Action innebär att kunden utför en handling, som att åka till en butik och köpa produkten och Satisfaction syftar på att skaffa nöjda kunder som återkommer. För att sammanfatta och koppla till vårat företag:

A - Kunden vet vad Matstudenterna erbjuder, en kokbok.
I - Kunden blir intresserad av kokboken
D - Kunden vill köpa kokboken
A - Kunden köper kokboken
S - Kunden är nöjd med kokboken och köper andra produkter av Matstudenterna

·        Att välja rätt målgrupp

Eftersom att det inte finns någon produkt som alla vill ha kan man inte försöka marknadsföra produkten till alla. Man måste hitta sin målgrupp och rikta sin reklam till dem som är intresserade, på det sättet får man mer genomslag med sin marknadsföring vilket gynnar företaget. Budskapet måste också anpassa till målgruppen. Matstudenterna har gjort en kokbok som främst vänder sig till studenter och då måste de göra en reklamkampanj som riktar sig mot just studenter för att det ska gynna dem så mycket som möjligt. Om de skulle rikta sin marknadsföring mot familjer skulle inte det gå lika bra för dem, även om det skulle kunna finnas kunder som är intresserade utanför den största målgruppen. Därför måste företaget, när de väl etablerat sig, välja om man vill utforska efter nya kunder utanför målgruppen eller fokusera på att förbättra relationen med de kunder man redan har.


·        Utforma budskapet



När man utformar tex en annons finns det tre delar man ska tänka på:

- Rubriken som ska väcka intresse och nyfikenhet samt sammanfatta det man vill säga med reklamen.

- En text som är fyndig och rolig men samtidigt tydligt berätta för kunden varför de bör köpa produkten.

- En bild  som väcker intresse och fångar läsarens blick och förtydliga budskapet.

Reklamen behöver alltså vara lättförståelig, gärna rolig, intresseväckande och framförallt övertygande. Den ska övertyga kunden med kanske bara några ord varför just de ska köpa just den produkten. Det är skillnad på vad som är viktigt när man olika målgrupper. Eftersom matstudenterna vänder sig till studenter tror att de behöver än reklam som är rolig och väcker intresse. Andra målgrupper är mer intresserade av själva innehållet i reklamen.

1 kommentar:

  1. Gör ett exempel på just ni kan göra på de olika stegen för att nå era kunder.

    SvaraRadera